Laboratorije Katedre za motore

Laboratorija za ispitivanje radnog procesa i emisije motora  namenjena je istraživanju dinamike sagorevanja različitih goriva i njihovih mešavina, prenosa toplote u motorima, strujanja u kolektorima i radnom prostoru motora, fenomenima ubrizgavanja goriva i formiranja gorive smeše i uticajima na emisiju motora.

Katedra za motore zahvaljujući laboratoriji za motorsko ispitivanje goriva, ima višegodišnju saradnju sa petrohemijskim gigantima NIS Petrol i LukOil. Novi proizvodi i nove formulacije goriva podvrgavaju se etalonskim motorskim ispitivanjima. Tokom ispitivanja vrši se indiciranje motora i termodinamička analiza radnog cikluca.

Gasna ugoljovodinaična goriava, zahvaljujući povoljnom odnosu broja ugljenikovih i vodonikovih atoma, predstavljaju odlična goriva za motore SUS. Prilikom upotrebe gasnih goriva specifična emisija ugljendioksida CO2 po jedinici energije oslobođene sagorevanjem višestruko je niža u odnosu na sva druga ugljovodonična goriva. 

Ispitivanja se sprovode na posebno opremljenom probnom stolu koji omogućava ugradnju svih elemenata konvencionalnih i hibridnih pogonskih sistema. Programiranje profila dinamičkih voznih ciklusima, automatizacija izvođenja eksperimenta i bezbednosne funkcije za zaštitu motora, električnih uređaja i merne opreme programiraju se u okruženju AVL Cameo i NI LabVIEW.

Laboratorija za ispitivanje strujnih karakteristika motora i klipnih kompresora formirana je 1986. godine kao podrška istraživanjima strujno-termodinamičkih procesa u dizel-motorima. Instalacija je namenjena realizaciji osetljivih ispitivanja protočnih karakteristika usisnih i izduvnih ventila i kanala motora SUS.

Laboratorija za ispitivanje turbopunjača je druga specijalizovana laboratorija za ispitivanje strujnih karakteristika motorskih komponenata. Formirana je u okviru projekta razvoja familije turbopunjača namenjenih dizel-motorima srednjih i velikih snaga, koji je Katedra za motore realizovala u saradnji sa kompanijom Prva petoletka iz Trstenika. Laboratorija je prva i jedina tog tipa u regionu.

Katedra za motore ima višedecenijsku tradiciju i iskustvo u razvoju numeričkih simulacionih modela radnih procesa motora i klipnih kompresora, i u ovoj oblasti predstavlja vodeću laboratoriju u regionu Centralne i Jugoistočne Evrope više od 40 godina. Katedra za motore raspolaže licencama za AVL Advanced Simulation Technologies (AST), AVL Boost i AVL Fire, AVL Cruise i AVL Excite.

Mehatronski sistemi kreirani celovitim pristupom i sinergijom specifičnih znanja iz oblasti mašinstva i elektronike jesu sistemi koji dominiraju u izvođenju savremenih motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Skoro svaka upravljačka funkcija na motoru je danas realizovana primenom mehatronskog koncepta i otud se ovim sistemima u motoristici pridaje ogroman značaj i pažnja.